ESTRELLAS DE LA MÚSICA: QUEEN (II)

MUSIC STARS: QUEEN (II)

LAS PRIMERAS OBRAS / THE FIRST WORKS

Tras firmar, Trident ofrece al grupo un nuevo sistema de grabación y nuevos instrumentos. Brian May optó por conservar su guitarra casera. Ellos llamaron a Jack Nelson como gerente, él ya había dado consejos al grupo en el pasado. Nelson llegó a mostrar cintas demo de Queen a EMI, pero la negociación no funcionó. Pese a que no apareció ninguna empresa para distribuir el disco de Queen, el grupo, inauguró el Sheffield de 24 pistas para grabar su primer álbum y se les concedió el uso de espacios de tiempo cuando nadie requería el estudio, por la mañana o en las madrugadas dando como resultado grabaciones producidas de manera casual. El grupo siempre se involucró en cada detalle de la elaboración del álbum.

After signing, Trident offers the group a new recording system and new instruments. Brian May opted to keep his homemade guitar. They brought in Jack Nelson as manager, he had given advice to the group in the past. Nelson even showed demo tapes of Queen to EMI, but the negotiation did not work out. Although no company appeared to distribute the Queen album, the group opened the 24-track Sheffield to record their first album and were granted the use of time slots when no one needed the studio, in the morning or at early mornings resulting in recordings produced casually. The group was always involved in every detail of making the album.

La producción de la contratapa fue un collage de fotos. Los Queen habían llamado a sus amigos para que en torno de Mercury seleccionaran sus mejores fotos. Mercury y May pasaron algunas semanas pegando fotos. En tanto a la portada del álbum, quién realizó la captura fue el fotógrafo Doug Puddifoot, también había tomado muchas fotos usadas en el collage. La tapa tiene a Freddie Mercury en el escenario con su característico micrófono. El efecto púrpura se logró colocando un celuloide de aquel color en el lente de la cámara.

The production of the back cover was a collage of photos. The Queen had called their friends around Mercury to select their best photos. Mercury and May spent a few weeks pasting photos. As for the album cover, the photographer Doug Puddifoot took the shot, he had also taken many photos used in the collage. The cover features Freddie Mercury on stage with his signature microphone. The purple effect was achieved by placing a celluloid of that color on the camera lens.

El álbum debut influenciado por el rock progresivo y el heavy metal de ese momento y así se había terminado de grabar, pero faltaba que Trident ubicara el disco en alguna discográfica, entonces en mayo, la discográfica EMI editó el disco, pero el lanzamiento se produjo hasta el 13 de julio de 1973. Taylor quería que el álbum se llamara Top Fax, Pix and Info, Deary Me, pero fue llamado Queen. El disco traía la famosa cita «En este álbum no se han usado sintetizadores», aviso puesto porque mucha gente confundía a algunos efectos especiales de la guitarra en capas de Brian May con un sintetizador. Fue bien recibido por la Crítica, Gordon Fletcher de Rolling Stone dijo: «Su álbum debut es excelente», el Daily Herald de Chicago lo llamó: «Un debut por encima del promedio». Sin embargo, no llamó mucho la atención y el sencillo principal «Keep Yourself Alive», composición de Brian May, vendió pobremente, el corte había sido rechazado por varias emisoras, solo Radio Luxemburgo le brindo acogida al sencillo. Greg Prato de All music lo llamó: «Uno de los debuts de hard rock más subvalorados de todos los tiempos». Al poco tiempo de emitirse el disco, Queen comenzó a hacer pequeñas giras, el álbum no entra en el Top 10 de Reino Unido, Queen si consigue llamar la atención de nuevos fanáticos, que los motiva a entrar de nuevo en el estudio de grabación en agosto de 1973. Además, reciben una gran noticia del grupo de moda en ese momento, Mott the Hoople, que los quería de teloneros por el Reino Unido. La gira se realiza entre octubre y diciembre culminando en el Hammersmith Odeon londinense. Alcanzó el puesto n.º 83 en los Estados Unidos, siendo su álbum debut el primero en ingresar a ambas listas. Ronnie Fowler, director del departamento de promoción de EMI, invirtió 20.000 libras en costos para promover a Queen. Robin Nash, productor del programa musical Top of the Pops, le preguntó si conocía a algún grupo para que tocase en el show, Fowler le aconsejo llevar a Queen y así el 21 de febrero de 1974 Queen fue transmitido por primera vez en el Top of the Pops, además de aparecer por primera vez en televisión, tocando «Seven Seas of Rhye». Al otro día, Jack Nelson se apresuró en promover un sencillo a las radios. EMI apresurada y oportunamente editó el corte el 23 de febrero, siendo «Seven Seas of Rhye» con «See What A Fool I’ve Been». El lado B no fue incluido en el disco. El sencillo produce que Queen ingrese en las listas británicas, por diez semanas obteniendo el lugar más alto en el puesto n.º 10, siendo un considerable éxito. Estando ya casi todo listo para emitir el disco, Queen descubrió un error de tipeo en la portada e insistió que debía ser corregido. Pero además, Reino Unido había sido víctima de la crisis del petróleo, lo que significaba que existía una semana laboral de tres días, hecho que retraso el lanzamiento del álbum.

The debut album influenced by progressive rock and heavy metal at that time and so the recording had been finished, but Trident had yet to place the album on a label, so in May, the EMI label released the album, but the release was produced until July 13, 1973. Taylor wanted the album to be called Top Fax, Pix and Info, Deary Me, but it was called Queen. The album featured the famous quote «No synthesizers have been used on this album», a warning given because many people mistook some of Brian May’s layered guitar special effects for a synthesizer. It was well received by critics, Gordon Fletcher of Rolling Stone said: «Her debut album is excellent», the Chicago Daily Herald called it: «An above average debut». However, it did not attract much attention and the lead single «Keep Yourself Alive», a Brian May composition, sold poorly, the cut had been rejected by several stations, only Radio Luxembourg gave the single a reception. Greg Prato of All music called it: «One of the most underrated hard rock debuts of all time.» Shortly after the album was issued, Queen began to do small tours, the album does not enter the Top 10 in the United Kingdom, Queen if it manages to attract the attention of new fans, which motivates them to enter the recording studio again in August 1973. In addition, they receive great news from the fashionable group at the time, Mott the Hoople, who wanted them to open for the United Kingdom. The tour takes place between October and December culminating in London’s Hammersmith Odeon. It peaked at #83 in the US, making her debut album her first to enter both charts. Ronnie Fowler, director of EMI’s promotion department, spent £20,000 on costs to promote Queen. Robin Nash, producer of the music program Top of the Pops, asked him if he knew of any group to play on the show, Fowler advised him to bring Queen and so on February 21, 1974, Queen was broadcast for the first time on the Top of the Pops. the Pops, as well as appearing on television for the first time, playing «Seven Seas of Rhye». The next day, Jack Nelson rushed to promote a single to the radio. EMI hastily and timely released the cut on February 23, being «Seven Seas of Rhye» with «See What A Fool I’ve Been». Side B was not included on the album. The single produced Queen entering the UK charts, for ten weeks peaking at #10, and was a considerable success. With almost everything ready to issue the album, Queen discovered a typo on the cover and insisted that it be corrected. But in addition, the United Kingdom had been a victim of the oil crisis, which meant that there was a three-day working week, a fact that delayed the release of the album.

El 8 de marzo de 1974, finalmente se publica Queen II. El álbum alcanzó el número n.º 5 en las listas británicas manteniéndose por 30 semanas. La segunda entrega de Queen fue su primer disco de oro. En los Estados Unidos, Queen II escalo más posiciones que su antecesor, llegando al lugar n.º 49. Queen II al igual que otros álbumes fue editado con una cara de color negro y otra de color blanco. La foto de portada fue tomada por Mick Rock, sería la imagen icono del video clip de «Bohemian Rhapsody» (Rapsodia Bohemia). El álbum es el primero en presentar un sonido distintivo y cuenta con complejos pasajes instrumentales, letras de fantasía y temáticas, y virtuosismo musical.

On March 8, 1974, Queen II is finally published. The album reached number 5 on the UK charts, holding for 30 weeks. Queen’s second installment was their first gold record. In the United States, Queen II climbed more positions than its predecessor, reaching number 49. Queen II, like other albums, was released with one side black and one white. The cover photo was taken by Mick Rock, it would be the icon image of the video clip of «Bohemian Rhapsody» (Bohemian Rhapsody). The album is the first to feature a distinctive sound and features complex instrumental passages, fantasy and thematic lyrics, and musical virtuosity.

En 1974 se formó el club de fans de Queen, reconocido por el Libro Guinness como uno de los centros de fans con más asociados en el mundo.

In 1974 the Queen Fan Club was formed, recognized by the Guinness Book of Records as one of the most associated fan clubs in the world.

En mayo, después de seis funciones como banda soporte en el Gershwin Theatre de Nueva York, se le diagnóstico a Brian May hepatitis.

In May, after six performances as a supporting band at the Gershwin Theater in New York, Brian May was diagnosed with hepatitis.

La canción «Funny How Love is» tiene una producción similar a la de Phil Spector. El álbum es su primera publicación pesada y oscura, presentando largos y complejos pasajes instrumentales, letras complejas y virtuosidad musical.

The song «Funny How Love is» has a production similar to that of Phil Spector. The album is his first heavy and dark release, featuring long and complex instrumental passages, complex lyrics and musical virtuosity.

Durante este período Queen salió de gira como teloneros de Mott the Hoople en Gran Bretaña y Estados Unidos y comenzaron a ser noticia por sus energéticos y participativas presentaciones en el escenario. Sin embargo, las ventas del álbum en Estados Unidos fueron tan bajas como las de su predecesor.

During this period, Queen toured as the opening act for Mott the Hoople in Britain and the United States and began making headlines for their energetic and engaging stage performances. However, sales of the album in the United States were as low as those of its predecessor.

QUEEN II es considerado como un disco de transición para la banda, por su notable diferencia con el anterior en cuanto a sonido y madurez, y porque habían comenzado las voces operísticas (ausente en el primer álbum).

QUEEN II is considered a transition album for the band, due to its notable difference from the previous one in terms of sound and maturity, and because the operatic voices had begun (absent on the first album).

Esas sobre grabaciones vocales que causaban el efecto de un coro de ópera, que tanto caracterizaría a Queen a lo largo de toda su carrera había empezado a tomar más peso Queen II, el disco en cuestión tuvo más éxito que el anterior, aunque faltaba un sencillo exitoso para las radios (lo cual ocurrió en su siguiente disco con «Killer Queen»). Con el éxito del sencillo y el éxito del álbum, Queen realizó su primera gira por el Reino Unido. Freddie Mercury se encontraba en su «periodo Zandra Rhodes», le encantaba vestirse con las prendas que ella le diseñaba. El tour iba bien, hasta que en la Universidad de Stirling, el público escocés se descontroló, comenzaron a lanzar botellas y latas de cerveza, resultando 2 personas heridas por arma blanca, y otras dos personas del personal de Queen fueron heridas (de baja gravedad) y hospitalizadas. Durante la gira a Queen se le comunicó que el álbum Queen II había trepado al puesto n.º 5. A finales de año realizaron su primera gira por USA siendo teloneros de Mott The Hoople.

Those about vocal recordings that caused the effect of an opera choir, which would characterize Queen so much throughout their career, had begun to take on more weight Queen II, the album in question was more successful than the previous one, although a single was missing successful for the radios (which happened in his next album with «Killer Queen»). With the success of the single and the success of the album, Queen went on their first UK tour. Freddie Mercury was in his «Zandra Rhodes period», he loved to dress in the clothes that she designed for him. The tour was going well, until at the University of Stirling, the Scottish public got out of control, they started throwing beer cans and bottles, resulting in 2 stab wounds, and two other Queen staff were injured (minorly ) and hospitalized. During the tour Queen was told that the Queen II album had climbed to No. 5. At the end of the year they went on their first US tour opening for Mott The Hoople.

QUEEN SU METAMORFOSIS / QUEEN HIS METAMORPHOSIS

A finales del 79 lanzaron el primer sencillo del álbum The Game, «Crazy Little Thing Called Love» otro nº 2 que permaneció en cartel por 14 semanas, fue el primer corte del álbum, tiene un estilo rockabilly como Elvis Presley. Fue todo un éxito, cosechando su tercer álbum número uno en el Reino Unido, además de ser su primer disco de oro estadounidense e ingresando por 7 semanas en las listas ARIA de Australia. En diciembre de 1979 Queen tocó como banda de apertura en el Concerts for the People of Kampuchea en Londres, después de haber aceptado una solicitud por el organizador del evento, Paul McCartney.

At the end of 1979 they released the first single from The Game album, «Crazy Little Thing Called Love» another number 2 that remained on the bill for 14 weeks, it was the first cut of the album, it has a rockabilly style like Elvis Presley. It was a complete success, garnering their third number one album in the UK, as well as being their first US gold record and entering Australia’s ARIA charts for 7 weeks. In December 1979, Queen played opening band at the Concerts for the People of Kampuchea in London, having accepted a request by the event’s organizer, Paul McCartney.

En ese evento asistieron grupos como The Clash, The Pretenders, The Who y Elvis Costello. Cuando «Crazy Little Thing Called Love» era interpretada en vivo, Freddie Mercury tocaba la guitarra rítmica, al igual que en la grabación de estudio.

Groups such as The Clash, The Pretenders, The Who and Elvis Costello attended that event. When «Crazy Little Thing Called Love» was performed live, Freddie Mercury played rhythm guitar, just like on the studio recording.

El lanzamiento de la canción fue acompañado por una pequeña gira por el Reino Unido e Irlanda bajo el nombre de Crazy Tour a finales de 1979, en el cual se vio una diferencia en la puesta en escena de la banda con respecto a las giras anteriores que se mantendría durante los tours siguientes.

The release of the song was accompanied by a small tour of the UK and Ireland under the name of the Crazy Tour in late 1979, which saw a difference in the band’s staging from their previous tours. it would be maintained during the following tours.

La canción «Another One Bites the Dust», escrita por John Deacon, fue su primer nº 1 en Estados Unidos. El sencillo era pasado en emisoras de radio de música negra, pensando que la canción había sido compuesta por un grupo de origen negro, algunas personas desconociendo al conjunto concurrieron a sus recitales, para su sorpresa, el grupo no estaba compuesto por gente negra. Éste hecho produjo que el conjunto gire radicalmente, de sus tendencias hard rock, glam rock, a tendencias más pop rock de los años 1980. Los otros sencillos destacados fueron «Save Me» y «Play the Game». En el video de esta última canción, aparece Freddie Mercury primera vez con su célebre bigote.

The song «Another One Bites the Dust», written by John Deacon, was his first number 1 in the United States. The single was played on black music radio stations, thinking that the song had been composed by a group of black origin, some people unaware of the group attended their recitals, to their surprise, the group was not composed of black people. This fact caused the group to turn radically, from its hard rock, glam rock tendencies, to more pop rock tendencies of the 1980s. The other singles that stood out were «Save Me» and «Play the Game». In the video of this last song, Freddie Mercury appears for the first time with his famous mustache.

The Game fue el primer álbum de Queen en usar sintetizadores, a pesar que anteriormente Mercury comentó que nunca los iba a usar, precisamente en «Play the Game» y «Another One Bites the Dust». El álbum fue un éxito a nivel mundial, llegando al n.º 1 en casi toda Europa, Estados Unidos, Canadá y Sudamérica. Este éxito los condujo a su primera gira sudamericana, que fue todo un éxito, presentándose ante 479 mil personas en Sudamérica, hicieron 5 presentaciones en Argentina, convocando en uno de ellos a 300.000 personas, siendo una de las multitudes más grandes en conciertos argentinos. Atrajeron a 251.000 personas en el estadio de Morumbi de São Paulo. Luego del recital en Argentina, la venta de álbumes aumenta considerablemente en aquel país.

The Game was Queen’s first album to use synthesizers, despite Mercury previously saying he would never use them, precisely on «Play the Game» and «Another One Bites the Dust». The album was a worldwide success, reaching #1 in most of Europe, the United States, Canada, and South America. This success led them to their first South American tour, which was a success, appearing before 479 thousand people in South America, they made 5 presentations in Argentina, summoning 300,000 people in one of them, being one of the largest crowds in Argentine concerts. They attracted 251,000 people in the Morumbi stadium in São Paulo. After the recital in Argentina, the sale of albums increases considerably in that country.

El 9 de octubre de 1981, Queen tocó ante 150.000 personas en el Estadio Universitario, Monterrey México. Cabe considerar que a partir de esta producción, comienzan a trabajar en la producción con Mack, que también trabajaba para Electric Light Orchestra, sin embargo el grupo decayó en los Estados Unidos tras la emisión de la banda sonora Flash Gordon (de la película del mismo nombre), con un frío recibimiento y ventas regulares. La idea de grabar una banda sonora llegó cuando el grupo se encontraba en las sesiones de grabación de The Game, allí apareció el director de cine italiano Dino De Laurentiis, quién les ofreció grabar la banda sonora de su nueva película.

On October 9, 1981, Queen played to 150,000 people at the Estadio Universitario, Monterrey, Mexico. It should be considered that from this production, they begin to work on the production with Mack, who also worked for Electric Light Orchestra, however the group declined in the United States after the broadcast of the Flash Gordon soundtrack (from the film of the same name), with a cool reception and regular sales. The idea of ​​recording a soundtrack came when the group was in the recording sessions for The Game, there appeared the Italian film director Dino De Laurentiis, who offered to record the soundtrack of his new film.

No obstante esta intervención permitió que hasta la fecha de todas las versiones de Flash Gordon la más recordada sea la de Dino de Laurentiis, la cual se promocionaba con la banda sonora de Queen, trás este lanzamiento Queen lanzó su primer recopilatorio, Greatest Hits. Este disco ha sido el más vendido de la historia del Reino Unido (estuvo 450 semanas en venta), siendo certificado disco de platino 11 veces y cuenta con grandes éxitos que iban desde el estilo rockabilly de «Crazy Little Thing Called Love», a la música disco de «Another One Bites the Dust». El gobierno comunista de Hungría permitió la publicación de álbumes de bandas extranjeras. Las ventas de Greatest Hits fueron enormes.

However, this intervention allowed that to date of all the versions of Flash Gordon the most remembered is that of Dino de Laurentiis, which was promoted with the Queen soundtrack, after this release Queen released their first compilation, Greatest Hits. This album has been the best-selling in the history of the United Kingdom (it was 450 weeks on sale), being certified platinum 11 times and has great hits that ranged from the rockabilly style of «Crazy Little Thing Called Love», to the disco music from «Another One Bites the Dust». The communist government of Hungary allowed the publication of albums by foreign bands. Greatest Hits sales were huge.

Por otro lado, Roger Taylor fue el primer miembro de Queen en publicar su material de solista. Publicó su álbum en solitario llamado Fun in Space en 1981.

On the other hand, Roger Taylor was the first member of Queen to publish his solo material. He released his solo album called Fun in Space in 1981.

Entre los meses de julio a septiembre de 1981, Queen se dirige a su estudio Mountain para grabar su siguiente álbum, Hot Space. Casualmente, David Bowie se encuentra en Suiza, y acepta la invitación del ingeniero David Richards para conocer a los miembros de Queen. Comienzan a improvisar cosas con Bowie, para después darle más forma a una posible canción, surgió «Under Pressure», canción que aparece tanto en Greatest Hits como en Hot Space, además de ser el primer corte número uno en el Reino Unido y fué la primera vez que Queen grabó con un artista invitado.

Between the months of July and September 1981, Queen headed to their Mountain studio to record their next album, Hot Space. Coincidentally, David Bowie is in Switzerland, and accepts the invitation of engineer David Richards to meet the members of Queen. They begin to improvise things with Bowie, to later give more shape to a possible song, «Under Pressure» emerged, a song that appears on both Greatest Hits and Hot Space, as well as being the first number one cut in the United Kingdom and was the first time Queen recorded with a guest artist.

En 1982 aparece el álbum Hot Space, criticado duramente por acercarse demasiado a un sonido «disco», aunque resultó ser un álbum de buena calidad (demostrando la versatilidad del grupo), los fans se encontraron relativamente fríos, el álbum no alcanzó el platino y significo el peor lanzamiento de Queen (en cuestiones comerciales), desde Queen II. Parecía que la guitarra de Brian May había sido reemplazada por sintetizadores en algunas canciones del álbum. Hecho que el mismo May afirmo en alguna entrevista, argumentando al igual que lo hizo NME en su momento, que Queen debía buscar diferentes caminos y sonidos. Pese a que la publicación decía que el álbum debía agradarle al público, lo cierto es que muchos DJ -en Estados Unidos- no les gustaban las canciones, por ello no las pasaban, por lo que muchas personas no llegaron a escuchar el disco. Del álbum se editaron tres sencillos en el Reino Unido (sin contar «Under Pressure»). Las canciones fueron «Body Language», «Las Palabras de Amor» y «Back Chat».

In 1982 the album Hot Space appears, harshly criticized for getting too close to a «disco» sound, although it turned out to be a good quality album (demonstrating the versatility of the group), the fans were relatively cold, the album did not reach platinum and meant the worst Queen release (commercially) since Queen II. It seemed that Brian May’s guitar had been replaced by synthesizers on some songs on the album. Fact that May himself stated in an interview, arguing as NME did at the time, that Queen should seek different paths and sounds. Despite the fact that the publication said that the album should please the public, the truth is that many DJs -in the United States- did not like the songs, so they did not play them, so many people did not get to listen to the album. Three singles were released from the album in the UK (not counting «Under Pressure»). The songs were «Body Language», «The Words of Love» and «Back Chat».

Queen volvió a aparecer en el Top of the Pops, después de muchos años, realizando una interpretación especial de «Las Palabras de Amor (The Words of Love)». Esto acontecía justo cuando «Under Pressure» alcanza la cima de las listas holandesas y argentinas, justo cuando estallaba la Guerra de Malvinas. La dictadura gobernante de Argentina prohibió las transmisiones radiales de canciones en inglés. Mientras que en Inglaterra la canción «Las Palabras de Amor», era vista como inapropiada.

Queen appeared on Top of the Pops again, after many years, performing a special rendition of «Las Palabras de Amor (The Words of Love)». This happened just as «Under Pressure» reached the top of the Dutch and Argentine charts, just as the Malvinas War broke out. Argentina’s ruling dictatorship banned radio broadcasts of songs in English. While in England the song «The Words of Love» was seen as inappropriate.

A finales de 1983 existían conflictos entre Elektra y Queen: Mercury no quería grabar más discos para el sello, estaba molesto por como la casa discográfica estaba representando a Queen en Estados Unidos. Capitol Records muy interesada en Queen, consiguió al grupo cuando abandono Elektra. Jim Beach y Gerry Stickells intentaron en primavera organizar un nuevo tour por Sudamérica. Pero por problemas de equipos y promotores decidieron dar marcha atrás.

At the end of 1983 there were conflicts between Elektra and Queen: Mercury did not want to record more albums for the label, he was upset about how the record company was representing Queen in the United States. Capitol Records very interested in Queen, got the group when Elektra left. Jim Beach and Gerry Stickells tried to organize a new tour of South America in the spring. But due to team and promoter problems, they decided to back down.

Después de trabajar de manera constante durante más de 10 años, Queen decidió no realizar shows en vivo en 1983. A principios de 1984, Freddie Mercury se encontraba realizando su álbum solista, en el cual expresaba cosas que no podía en el contexto de Queen, situaciones más personales.

After working steadily for more than 10 years, Queen decided not to perform live shows in 1983. In early 1984, Freddie Mercury was making his solo album, in which he expressed things he couldn’t in the context of Queen, more personal situations.

En 1984 llega The Works, con el cual marcaron una vuelta al hard rock. Llegó al segundo puesto con una permanencia de 93 semanas, alcanzando al poco tiempo el disco de platino. Pero en los Estados Unidos solo fue n.º 23 en ventas, siendo un éxito menor, y se presume que fue por el cambio de discográfica. Los cortes «Radio Ga Ga» y «I Want to Break Free» fueron muy exitosos, se había usado material de la película Metrópolis, de Fritz Lang para hacer el video clip del primero.

In 1984 comes The Works, with which they marked a return to hard rock. It reached second place with a stay of 93 weeks, shortly after reaching platinum status. But in the United States it was only #23 in sales, being a minor success, and it is presumed that it was due to the change of record label. The cuts «Radio Ga Ga» and «I Want to Break Free» were very successful, material from the film Metropolis, by Fritz Lang, had been used to make the video clip of the first.

En el video de «I Want to Break Free» aparecen los miembros de Queen disfrazados de mujer queriendo ridiculizar la serie de la televisión británica Coronation Street. Mercury recrea partes del ballet Debussy L’Apres-midi d’un faune. La MTV de los Estados Unidos rehusó pasar el video clip. También destaca «Hammer to Fall», canción «obligatoria» en los shows en directo, que trata acerca de la guerra fría, y la balada «It’s a Hard Life». El álbum fue bien recibido por la crítica y tuvo buenas ventas a nivel mundial, tuvo los clásicos detractores de los años 80 que reclamaban una vuelta al sonido de la década anterior. El disco llegó al n.º 2 en Reino Unido y se mantuvo en las listas durante 94 semanas.

In the video for «I Want to Break Free» the members of Queen appear disguised as women wanting to ridicule the British television series Coronation Street. Mercury recreates parts of the Debussy ballet L’Apres-midi d’un faune. MTV in the United States refused to show the video clip. It also highlights «Hammer to Fall», a «mandatory» song at live shows, which deals with the cold war, and the ballad «It’s a Hard Life». The album was well received by critics and had good sales worldwide, it had the classic detractors of the 80s who called for a return to the sound of the previous decade. The album went to No. 2 in the UK and stayed on the charts for 94 weeks.

Con la disminución de popularidad en los Estados Unidos y la menguante popularidad en el Reino Unido, Queen decidió explorar nuevos horizontes, para conseguir fans realizaron giras por países del extranjero como también por Sudamérica, Asia y África, continentes ignorados por los grupos de rock, hasta aquel momento. En 1983 se tomaron el año sabático.

With the decline of popularity in the United States and the waning popularity in the United Kingdom, Queen decided to explore new horizons, to get fans they toured foreign countries as well as South America, Asia and Africa, continents ignored by rock groups, until that moment. In 1983 they took the sabbatical year.

En septiembre de 1984 Queen inicia su The Works Tour (primera gira con el tecladista Spike Edney), y realizaron una serie de 9 fechas (con entradas agotadas) de fechas en el estadio de Sun City, en Bophuthatswana, Sudáfrica. Estuvieron involucrados en un pequeño escándalo a raíz de haber tocado durante el apogeo del apartheid. La banda respondió a las críticas argumentando que estaban tocando para fanáticos de la música de ese país, y también hizo hincapié en que los conciertos se desarrollaron ante un público integrado.

In September 1984 Queen began their The Works Tour (first tour with keyboardist Spike Edney), and performed a series of 9 sold-out dates at Sun City Stadium, in Bophuthatswana, South Africa. They were involved in a minor scandal as a result of playing during the height of apartheid. The band responded to the criticism by arguing that they were playing for music fans from that country, and also stressed that the concerts were held before an integrated audience.

A principios de 1985 se celebraron los British Video Awards ganando Queen 2 premios: uno The Works EP, una compilación de videos del álbum) y por el video de «Radio Ga Ga». Después de realizar un concierto por Nueva Zelanda, ellos se dirigieron a Australia, haciendo una serie de 8 conciertos que se agotaron, en Melbourne y Sídney. En uno de esos recitales, la luces como la mayoría de los micrófonos no funcionaban bien, sin embargo Phil Collins dijo que todo andaba bien.

At the beginning of 1985 the British Video Awards were held winning Queen 2 awards: one The Works EP, a compilation of videos from the album) and for the video for «Radio Ga Ga». After performing a concert in New Zealand, they headed to Australia, doing a series of 8 sold-out concerts in Melbourne and Sydney. At one of those shows, the lights like most of the microphones were not working well, however Phil Collins said that everything was fine.

Después de Australia, se dirigieron hacia Japón, luego se tomaron un pequeño descanso en donde la banda comienza a ensayar para el concierto Live Aid. Finalmente tocaron el 13 de julio en el Live Aid, concierto destinado para luchar contra la hambruna de África. En aquel recital, Queen fue visto por la mayor audiencia televisiva de la historia hasta el momento, con 1,9 millones de televidentes ante un público de 72.000 personas.

After Australia, they headed to Japan, then took a short break where the band began rehearsing for the Live Aid concert. They finally played on July 13 at Live Aid, a concert intended to fight famine in Africa. In that recital, Queen was seen by the largest television audience in history to date, with 1.9 million viewers before an audience of 72,000 people.

El organizador del show, Bob Geldof, además de otras eminencias como Elton John y Dave Grohl, y varios periodistas musicales dijeron que la actuación de Queen fue la mejor. Queen fue presentado por los cómicos Mel Smith y Griff Rhys Jones, en el estadio de Wembley, donde brindaron una de sus mejores actuaciones, siendo votada varias veces como la mejor presentación en vivo de la historia.

The organizer of the show, Bob Geldof, as well as other eminences such as Elton John and Dave Grohl, and several music journalists said that Queen’s performance was the best. Queen was introduced by comedians Mel Smith and Griff Rhys Jones, at Wembley Stadium, where they gave one of their best performances, being voted the best live performance in history several times.

Mercury tenía una infección en la garganta, su médico recomendo no realizar el show. Tensiones existentes dentro del grupo como posibles rumores de separación del cuarteto, se propagaron entre los periódicos musicales y columnas de chismes. Pero con la experiencia de haber atraído a una masiva audiencia de gente diferente (de los cuales no todos eran seguidores de Queen), el grupo se motivó para realizar otro trabajo en estudio.

Mercury had a throat infection, his doctor recommended not to perform the show. Existing tensions within the group as possible rumors of separation of the quartet, propagated among music newspapers and gossip columns. But with the experience of having attracted a massive audience of different people (not all of whom were Queen fans), the group was motivated to do other studio work.

Freddie Mercury lanzó su primer disco de estudio, titulado Mr. Bad Guy en 1985 el que no tuvo ventas masivas pero no obstante es un álbum muy buscado y apreciado por sus seguidores. En diciembre se había publicado The Complete Works, box set con todos los discos de Queen hasta el momento.

Freddie Mercury released his first studio album, entitled Mr. Bad Guy in 1985, which did not have massive sales but nevertheless is a highly sought after album and appreciated by his fans. In December, The Complete Works, a box set with all Queen’s albums to date, had been published.

QUEEN en 1986 sacan a la venta su disco A Kind of Magic que alcanzó el n.º 1 manteniéndose en las listas durante 63 semanas cuya recepción en los Estados Unidos fué muy pobre llegando solo al puesto n.º 46 y llegando al disco de oro en 2002. Y a pesar del bajón, en todo el resto del mundo (especialmente en Europa), el conjunto se seguía manteniendo como una banda superestrella.

QUEEN in 1986 release their album A Kind of Magic which reached No. 1 staying on the charts for 63 weeks whose reception in the United States was very poor reaching only No. 46 and reaching the gold record in 2002. And despite the slump, throughout the rest of the world (especially in Europe), the group was still a superstar band.

El álbum contenía canciones escritas para la película Highlander (Los Inmortales), interpretada por Christopher Lambert y Sean Connery. Varias canciones del álbum se utilizaron en la película, sin embargo, Queen grabó e incluyó en el disco otras canciones que no aparecieron en esa película, haciendo de este álbum una publicación «propia», y no una banda sonora.

The album contained songs written for the film Highlander (The Immortals), performed by Christopher Lambert and Sean Connery. Several songs from the album were used in the film, however, Queen recorded and included on the album other songs that did not appear in that film, making this album a «proper» release, not a soundtrack.

Ese disco fue un gran éxito, gracias a la canción también titulada «A Kind of Magic», la balada «Who Wants to Live Forever», el tema principal de la películaHighlander.

That record was a huge success, thanks to the song also titled «A Kind of Magic», the ballad «Who Wants to Live Forever», the theme song from the film Highlander.

Cuando Queen finalizó su disco los diferentes sellos deciden ponerse de acuerdo para editar los distintos sencillos. La discográfica EMI propone lanzar «A Kind of Magic» y Capitol el tema «Princes of the Universe». Ambos videos fueron dirigidos por Russell Mulcahy. Mientras que «A Kind of Magic» llegaba al puesto n.º 3 en el Reino Unido, el corte «Princes of the Universe» pasaba desapercibido en Estados Unidos.

When Queen finished their album, the different labels decided to agree to release the different singles. The EMI label proposes to release «A Kind of Magic» and Capitol the theme «Princes of the Universe». Both videos were directed by Russell Mulcahy. While «A Kind of Magic» hit #3 in the UK, the cut «Princes of the Universe» went largely unnoticed in the US.

«No me gusta hacer lo mismo una y otra vez. Me gusta ver lo que está sucediendo en la música, el cine y el teatro e incorporar todas esas cosas». Freddie Mercury

«I don’t like to do the same thing over and over again. I like to look at what’s happening in music and film and theater and incorporate all of those things.» Freddie Mercury

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